auto

Sunday, October 20, 2013

Panduan dan tips supaya burung serindit menenas telurnya.

Panduan dan tips supaya burung serindit menenas telurnya.
Panduan dan tips supaya burung serindit menenas telurnya.
1. Pastikan burung serindit  kita baik baka jantan maupun betina sudah cukup umur, memasuki masa mengawan keduanya
2. Jangan menggunakan pejantan atau betina yang salah satu/keduanya belum cukup umur/terlalu dini untuk dikawinkan.
3. Jangan menggunakan pejantan atau betina yang sudah lewat masa produktif alias sudah terlalu tua.
4. Pastikan burung serindit kita yang bergizi dan bervareasi.
5. Keadaan dan suasana sarang  yang tenang, nyaman, tidak terlalu sejuk dan tidak di ganggu.
Panduan dan tips supaya burung serindit menenas telurnya.


Telur tidak akan menetas jika tidak subur (tidak disenyakawan oleh sperma jantan). Telur yang terlalu banyak tidak muat utk betina duduk mengeramkan semuanya. Hadkan telur kepada 6-7 biji sahaja, asingkan telur berlebihan kepasa ibu lain atau letak dlm incubator.

Telur yang tidak dieram masih boleh hidup sehingga 20 hari.Tidak semua telur menetas serentak. Budgie menghasilkan telur sebiji selang sehari. Penetasan anak juga begitu. Ini menyebabkan anak pertama yg menetas berbeza umur sehingga seminggu daripada anak yang keenam. Tengok pada saiz anak budgie kita boleh tahu yg mana menetas dulu

Pasangan serindit akan cuba jaga semua anaknya sebaik yg boleh. Yang paling kecil akan diberi makan dulu dan diakhiri dgn yg paling besar. Namum persaingan mendapatkan makanan dari parents biasanya meyebabkan anak yang paling kecil terabai, dipijak dan mati kebuluran atau di sbb kecederaan fizikal.

Asingkan anak mengikut saiz hadkan anak setiap pasang kepada 6 ekor maksimum. Lagi sedikit anak lagi besar peluangnya untuk hidup. Asingkan anak mengikut umur. Tidak mengapa jika anda menukar anak budgie yang masih kecil kepada ibu budgie lain yang juga mempunyai anak. Dia akan menjaga anak budige ini seperti anaknya sendiri.

(Awas jgn letakkan anak kepada pasangan yang masih mengeram ) Najis anak yg sedang membesar boleh rosakkan telur yg belum menetas... Keluarkan telur yang belum mentas sekirangnya najis anak budgie sudah mula membasahi lantai nestbox. Tumpangkan telur tadi kepada ibu lain yang masih mengeram. Tukarkan bedding atau habuk kayu sekerap yang perlu jika ini berlaku.

2 comments: